Har haft en fantastiskt härlig långhelg i Stockholm. Alldeles ensam! Har ju visserligen varit på kurs, så inte helt själv förstås… 😉

Lite härliga löv från min promenad

Nu gick jag min 3:e påbyggnadsdel inom yinyoga, med fokus på mindfullness och meditation. Ett väldigt spännande ämne för dagens stressade hjärnor! 

Yinyoga är en väldigt mjuk form av yoga. Man sitter eller ligger ner i positionerna, man stannar länge, mellan 3-5 min i varje position och ska försöka vara så avslappnad det bara går i kroppen och sinnet. Vissa positioner är supersköna och vissa är inte sköna alls! Men alla positioner gör fantastiskt mycket nytta för kroppen. Anledningen till att man stannar så länge är för att musklerna verkligen ska kunna slappna av ordentligt, så att man kommer åt vår bindväv, fascian, vi har i kroppen. Den finns överallt, som ett nät, eller en tunn hinna, runt alla organ, muskler, leder, skelett, ja, det är den som håller i hop allt kan man säga! Du kan läsa mer om det och Magdalena Här

Yinyoga är en blandning av yoga, mindfullness och kinesiskmedicin. Det här med att vara i nuet, att uppleva det som händer just nu, det som känns, det som hörs precis just nu och inte sväva i väg hela tiden. Att inte hela tiden älta det som redan hänt, eller hålla på att hela tiden fundera på framtiden gör ju att vi faktiskt missar massor! Av det som händer JUST NU! Som Magdalena Mecweld sa på kursen ( en av våra fantastiska lärare) -“Hallå! Du missar filmen! Se inte massa gamla repriser eller trailers för nya filmer, se filmen som är här! Just nu!

 Känn dina andetag, känn din kropp, känn vinden, dofter, smaker! Världen är full av fantastiska saker, som man lätt missar om man inte är närvarande, åtminstone nån gång per dag. Eller som Mats Nielsen sa (en annan av våra fantastiska lärare..) -” Innan du släcker lampan på kvällen; tänk: Har jag varit närvarande idag?? -Nej, men då är jag det nu, ett medvetet andetag innan jag släcker lampan.

Den här helgen var som en present till mig själv. Jag har yogat, mediterat mer än jag nånsin gjort tidigare, ätit god mat, varit på massage, tagit långpromenader, läst, varit ovanligt nedkopplad från sociala medier. Bara varit med mig själv, mycket. Så nyttigt och underbart härligt! Jag har bromsat snabbtåget! Stannat upp lite, funderat över mina värden, mina värderingar, haft intressanta diskussioner och bara varit! Haft tid att tänka och känna och inte bara mala på i det gamla ekorrhjulet.

Bild från det mysiga massage stället jag var på

Härlig promenad vid Hammarby sjöstad

Hade även en otroligt intressant föreläsning om ACT (Acceptance and Commitment Therapy) av psykologen Daniel Ek. Här och här kan ni läsa mer om honom och vad han jobbar med.

Man behöver ju inte ta en hel helg, kanske en dag, en förmiddag, en timme, eller 5 minuter. Men så nyttigt det är att stanna upp ibland!

Önskar er alla en fantastisk höstdag! Och ta minst ETT medvetet andetag i dag!???✨