Tänker du på hur du andas? Har du någonsin reflekterat över din egen andning? Oftast tänker man bara på den när man till exempel ska hålla andan, tränar eller när man blir andfådd. Eller när man inte kan andas som man brukar vid förkylningar och annat.

Ofta reflekterar vi inte ens då HUR vi andas, bara att vi gör det och att vi kanske måste andas mer eller mindre beroende på ansträngning.

Jag tycker att andningen är lite bortglömd i dagens samhälle, det är bara något man gör, automatiskt utan att tänka. När frågade någon DIG senast om hur du andas?
images

När man är stressad, känner oro, ångest, när man blir upprörd, arg, ledsen, ja då är det svårt att ha en optimal andning. Då fastnar andningen lätt i bröstet, man andas kortare och snabbare andetag, vilket leder till en sämre cirkulation i hela kroppen, mindre syre till hjärnan vilket i sin tur kan leda till att man fattar sämre beslut. Det blir som en ond cirkel, bröstandning skapar mer oro och stress.

Sen det här med näsan, vi har ju faktiskt fått en näsa för att kunna andas med. Många andas mycket genom munnen, också oftast utan att tänka sig för, det är något man bara gör, speciellt vid fysisk ansträngning. Det är också lätt hänt att andningen sker genom munnen på nätterna, när vi sover. Vaknar du på morgonen och känner dig torr i munnen och kring läpparna, samt att du inte känner dig utvilad, kan det vara ett tecken på att du mun andas när du sover.images-3

När vi andas in genom näsan har vi ett automatiskt filter som filtrerar bort mycket partiklar och bakterier, andas man in genom munnen har vi inget filter utan luften kommer ofiltrerad rätt ner i lungorna. Näsandning gör också att luften får en bra temperatur och en optimal fuktighet när den når lungorna. Samtidigt har vi våra bihålor som hjälper luften att få det rätta trycket på inandning så att luften når lite djupare ner i lungorna.

En optimal andning kan kännas igen på att den är lugn, rytmisk, tyst, att man andas med näsan och att man andas långt ner i buken, att man använder sin diafragma när man andas.

diafragma1

Så här ser vår diafragma ut

Diafragman är den muskel man har som sitter längst ner i bröstkorgen, mellan brösthåla och bukhåla. När vi bukandas aktiverar vi diafragman som “masserar” våra inre organ, vi får igång en mycket bättre cirkulation i båda lymfsystem och i blodet. Diafragman är också till stor hjälp för våra core muskler och hjälper till vid vår hållning.

 

Lite tips: För att börja sitt första steg mot en optimal andning måste man uppmärksamma hur man andas, tänk efter lite… Brukar du andas med näsan eller munnen? Hur andas du när du är stressad, orolig eller arg? Andas du långt ner i magen, eller stannar andetaget i bröstet?

Lite övningar:

Ett bra sätt att börja lära sig att bukandas är att ligga på golvet eller i sängen, gärna på kvällen när man ska lägga sig eller på morgonen innan man stiger upp. Lägg händerna på magen, strax under naveln, andas lugna, jämna andetag in och ut genom näsan. Känn att magen höjs när du andas in och sänks när du andas ut. Sträva efter att få ner andetaget hela vägen ner till händerna, till naveln. Ta 10 st medvetna andetag.

Andas i en 4-kant: Sitt eller ligg bekvämt. Andas in genom näsan och räkna till 4, håll andan och räkna till 4, andas ut genom näsan och räkna till 4 och håll andan och räkna till 4.
img_6732

Jag håller just nu på att utbilda mig till Andningscoach, det är så fantastiskt intressant!! Inom några veckor kommer jag att erbjuda Andningscoachning med ett 28-dagars program. Är du intresserad och vill veta mer? Kontakta mig på annika@infullbloom.se

Vill du veta mer om Medveten Andning? Klicka på länken!

 

Lycka till!images-2